アメリカ中西部のミネソタ在住。お仕事やプライベートの驚きをつづります。I live in Minnesota. This is a scribble of my excitement when I boldly go where I have not gone before.


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たのしい日本語きょうしつ Fun Japanese Class

アメリカ人Tさんに日本語を教え始めました。

まずは挨拶。「おはよう」「こんにちは」「おやすみなさい」「ありがとう」「どういたしまして」「おかえり」

次に、私が独断で選んだ主要形容詞10とその活用。
c0242063_20325993.jpg


なぜこのセレクションなのって?

9と10は英語だろう、等々ツッコミが入りそうですが、
Tさんは仕事で日本語が必要というわけじゃなく、私と会話するのが目的なので、まずは二人の間で使う頻度の高そうな、と言うか、えーと、こういう形容詞が会話にどんどん出てくると素敵ですね、という単語をまずは選んだわけです。

もう一つの理由は、「感情が伴うと記憶しやすい」という脳の特性を考えてのセレクションです。
記憶に関わる海馬と感情に関わる扁桃体は、位置的近い場所にあるそうです。
なので、つらっと記憶するより、何か感情が伴った方が、脳はよく記憶やすいようなのです。
広告でエモーショナルなビジュアルや効果音楽を使うのは、脳のこの特性を利用しているわけです。

美味しいものを食べたとき、「わー、おいしいね!」と言い合い、食事が終わってから「おいしかったね!」と話せば、ハッピーな感情と共に記憶しやすいんじゃないでしょうか。
実際 Tさんは「おいしい」の活用は完璧です。

ほかの単語は、どういう時に使うかって?
観光に行ったときに建物やアートに対してよく使いますよね。映画を見たあと感想を話す時とか。
「ブラッド・ピット、ハンサムだったねー」とか?
あとはご想像にお任せします。

「イタイ」「ツライ」「ツメタイ」「サビシイ」はいつ教えるのかですって?
辛い感情系はしばらく後です。
まずは、ハッピーな感情を伴う言葉を通して日本語の楽しさを実感してもらいたいので。

主要形容詞10の次は「ウレシイ」「タノシイ」「ヤサシイ」「オモシロイ」「キモチイイ」にしよう。

最後のはどういう時に教えるのかですって?
お天気の良い日、戸外を散歩して爽やかな風が吹いたときなんかですね、きっと。


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I started to teach Japanese to an American man; T-san recently.
He learned the basic greetings such as 'Good morning', 'Good afternoon', 'Good night', 'Thank you', 'You are welcome', and 'Welcome back' in Japanese.

The next step is "10 most important adjectives and the conjugated forms". Here is the list I prepared (at liberty).
c0242063_20325993.jpg

Why did I choose these words?

I know that #9 and #10 is English and you may want to make some teasing remarks.

But let me explain. First of all, he doesn't have to learn Japanese because of his work, but because he just would like to have conversation with me. So, I picked up words that are highly probable to pop-up in our conversation, or at least, the words that I would find nice if they pop-up in the conversation between us.

Secondly, I considered the special characteristics of brain : If the information is associated with a certain emotion, it will be easier for the brain to remember it.
The hippocampus which is responsible for memories is located near the the amygdala. The amygdala is responsible for emotions. Because of that, it is said that it's easier to memorize something while feeling emotion than feeling nothing. This is one of the reasons that advertisement often uses emotional visuals and music/sound effect.

I think it's smoother to remember 'Oishii (tasty)' when you eat something delicious, and you say 'Oishi katta ne!'(It was delicious, wasn't it?) after the meal because it's associated with happy feelings. In fact, T-san perfectly mastered 'Oishii' and its conjugated forms.

You may want to ask in what situation I would use other words in the list?
Well, if you go sight-seeing, you may use these words to describe buildings and arts, right? You would also say some of the words after seeing movies. For example, "Brad Pitt was so handsome, wasn't he?" I leave the rest to your imagination.

What about 'Sore', 'Hard', 'Cold', and 'Lonely'?
I will teach the group of words associated with negative emotions later. At the moment, I want him to feel how fun it is to learn Japanese first.

After the 10 words, I plan to teach 'Happy', 'Fun', 'Sweet','Funny' and 'Feeling good'.

Do you want to know in what occasion I plan to teach the last word?
Well, while walking down outside in a sunny day, a gentle breeze touches your cheek. That will be the perfect occasion for 'feeling good', I guess.

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by kobewindy | 2012-03-14 20:39 | Communication